04-06-2018

 

HOUSE OF MUSIC & ACCESSORIES BAART EEN DERDE POOT

Ronse –  House of Music & Accessories, bekend als één van de grootste distributeurs van het land, kondigt de overname aan van Metatrix. Met de inlijving van Metatrix zet de groep meteen voet aan wal in de markt van klein en huishoudelijk materiaal. Het vormt meteen ook het startschot van een cel die zich bezig zal houden met Smarthome producten. 

De geschiedenis van House of Music & Accessories, kortweg HOMA, is er eentje van grote stappen. Met de aanschaf van een nieuw pand (2013) werd de logistieke capaciteit intussen opgevoerd tot 9.000m². Vandaag vertrekken jaarlijks meer dan 45.000 zendingen naar klanten binnen de Benelux of Europa. 

Daarnaast werd geïnvesteerd in een nieuw ERP en PIM-systeem, digitalisering van materiaal en productontwikkeling. Recentelijk nog in het nieuws met een investering van meer dan 2 miljoen euro in een baanbrekend multiroom systeem, Artcore, gebaseerd op wifi-luidsprekers. 

“Vandaag zetten we een nieuwe stap”, geeft managing partner Kristof Van Hoorebeke aan. “We moeten ons voorbereiden op de totaal benadering binnen de retailsector. Dankzij de inlijving kan Metatrix zich focussen op groei ipv op operationele activiteiten. Die staan reeds als een huis bij HOMA, waar we dan gebruikmaken van schaalvoordelen. Daarnaast kunnen de merken van Metatrix dan weer baat hebben bij  de commerciële tentakels van HOMA”. 

Metatrix blies net tien kaartjes uit en gaat voor versie 2.0. met merken zoals Brabantia, Ricatech, Viewquest en NafNaf en heeft daarmee een aantal kleppers aan boord die behoorlijk wat potentieel uitstralen. Anderzijds zijn smart devices zoals bij Igloohome gericht op de toekomst. 

“Een aantal merken sluiten naadloos aan bij onze huidige activiteiten”, vult Michaël Bingé aan. “anderzijds weet iedereen dat de markt van smart devices de komende jaren zal exploderen. We willen daar op voorbereid zijn”. 

De ambitie is duidelijk. Net zoals eerder dit jaar een verdubbeling in omzet met het huismerk ArtSound werd aangekondigd, ligt dit bij Metatrix niet anders. In 2020 moet dit een feit zijn. Daarvoor zal geïnvesteerd worden in Productmanagement enerzijds en een commerciële strategie anderzijds. Het bestaande personeel van Metatrix komt over naar Ronse waar de kantoren gevestigd zijn. 

Naast de ontwikkeling van haar eigen merk ARTSOUND, treedt HOMA ook op als exclusieve distributeur van Harman Kardon, het populaire JBL, Cellularline, Holdit ea.  Ze onderhoudt uitstekende relaties met de wereld van de groothandels (installateurs), met groeperingen zoals Media Markt, Krëfel , Vanden Borre, Selexion, Exellent, enz…. 

Voor meer info: michael.binge@houseofmusic.be